fredag 25. juni 2010

Trafikken i Hua Hin

På denne siden vises noen heftige bilder fra trafikken i Hua Hin. Det er forskjeller i trafikken i Thailand sammenlignet med i Norge, og det er mye annerledes og artig å se. 

Det er mange flere to-hjulinger i trafikken i Thailand enn i Norge. Det er også flere pick-up er, og en del biltyper som ikke importeres til Norge. Det er også vanlig med mopeddrosjer.

Det anbefales ikke å leie bil eller moped i Hua Hin. Venstrekjøringen er en utfordring og trafikken i Hua Hin er voldsom og farlig for en nordboer. Å ta drosjer er billig, og det er mange drosjer i byen.

Under er bilde av trafikken på hovedvegen gjennom Hua Hin. Bildet er ganske representativt for hva som ruller av kjøretøy på vegen i området, og det er tatt kort tid etter at skoledagen er slutt på en større barneskole i byen. Trafikkpolitiet dirigerer trafikken. 

Bak bildet av den thailandske kongen er den eneste gangbroen i Hua Hin, som går over hovedvegen gjennom byen. De aller fleste to-hjulingene i Thailand er mopeder, scootere og lette motorsykler. Det er få store motorsykler på vegene.

Ofte ser man passasjerer som sitter på lasteplanet til pick-up er og lastebiler. Forhåpentligvis har passasjeren som står bakerst til venstre på den nærmeste bilen et godt tak i rekkverket på lasteplanet.
Mopeder og motorsykler med sidevogn er det mange av i landet, da har man et allsidig kjøretøy som kan ta 4-5 personer, eller brukes som en liten, men luftig stasjonsvogn. I Thailand er det bare påbudt med hjelm for føreren. 

Det er ikke uvanlig med sidevogner som er bygd om til et kjøkken på hjul. Her tilberedes bananpannekaker for sultne turister i sentrum av Hua Hin.

Far er på veg hjem fra barnehagen med sine to barn. Den minste sitter bak far på mopeden, og vi ser deler av ansiktet bak fars rygg. Hadde man kjørt på denne måten i Norge hadde man fått bot, og kanskje hadde også barnevernet kommet på besøk.

Tre kjekke Thailandske jenter på handletur.
Lille Terje thai syntes det var spennende å treffe gutta på tur.


Det er krevende å være fotgjenger i trafikken i Thailand, og det er lagt minimalt til rette for gående i Hua Hin. I byen er det svært få fotgjengeroverganger,  og venstrekjøring kombinert med manglende respekt for fotgjengere gjør det ikke enkelt å ta seg frem til fots.
Tar du drosje bør du avtale pris før turen starter, og for lengre turer bør du undersøke pris med flere drosjesjåfører. Du kan bli lurt.

Her er den klassiske Thailandske Tuk-en, som er den mest vanlige drosjetypen i landet. I Tuk-en sitter man luftig og høyt, klar til å fotografere alt av interesse i trafikken og på fortauet. Det er ingen vinduer på siden eller bak i bilen som kan ødelegge for gode bilder. Ulempen med kjøretøyet er ingen bilbelter og at eksos og eventuelle andre lukter utenfor merkes godt.

Her er et bilde av to TUK-sjåfører som  har kjørt gutta til og fra en jungeltur med ATV. Dama var tydeligvis under opplæring, for gearingen satt ikke helt som den skulle. Det er generelt svært få kvinnelige TUK-sjåfører.
De eldste TUK-ene har bare tre hjul. Bildet er fra hovedholdeplassen for TUK-er i sentrum. Se på alle de friske fargene.


Det kan bli mye venting for en TUK-sjåfør utenom turistsesongen, og da kan det jo være greit å kunne ta seg en kvil på et sete.
Det er mange nye fine biler i Thailand. Flere bilprodusenter har egne bilfabrikker i Thailand, som gjør at bilprisene er overkommelige for mange thaier. I hvert fall hvis man skal ta utgangspunkt i de bilene som man ser i trafikken. På bildet er det en ny taxi av typen Toyota Corolla, i en meget frisk grønnfarge. Det er også vanlige taxi-er i Hua Hin, men mange turister foretrekker å kjøre TUK pga. det eksotiske og den gode luftingen.

Det er ikke alltid enkelt å få taxi-sjåfører til å forstå hvor man skal, for du kan være sikker på at de uttaler stedsnavnet annerledes enn det du gjør. Ofte kan det være nyttig med et adressekort for hotellet eller leilighetsanlegget hvor du bor, som kan vises sjåføren. På adressekortet står adressen både på vanlig skriftspråk og på siam.
Det var lite trafikkpoliti å se på vegene, men av og til kontrollerer de at førerne av to-hjulinger bruker hjelm, og bøtelegger de som ikke har hjelm. Under er en barsk trafikkpolitimann fra Karon, Phuket. Legg merke til de hvite hanskene og dekorasjonene på uniformen.


Flere bilder fra trafikken i Hua Hin.

Bilder fra trafikken på Phuket.